mardi 15 décembre 2015

gluteeniton

Mä syön gluteenittomasti ja FODMAPin mukaan, tosin laktoosittomia maitotuotteita käytän.

Jos siis ketjun pointti oli kysellä ideoita mitä voi noilla alotusviestin rajotuksilla syödä, tässä joitakin:

Aamu-/ilta-välipalat:
- banaaniletut (1 banaani ja 2 munaa blenderissä sekaisin ja paistetaan esim. kookosöljyssä pikkuletuiksi)
- erilaiset smoothiet: marjoja, hedelmiä ja valinnaisia tilpehöörejä (raakakaakaota, chiaa, proteiinijauheita jne.) blenderissä sekasin
- kaura-/riisihiutale-/muu gluteeniton puuro valinnaisilla päällisillä
- paistetut munat ja munakkaat erilaisilla täytteillä
- riisikakut esim. erilaisten kasvisten, leikkeleiden tai keitetyn kananmunan kanssa

Pääruuat:
- hiilareiksi riisi, riisinuudelit, bataatti, peruna, muut gluteenittomat viljat (tattari, hirssi, quinoa jne.)
- proteiiniksi ihan normaalisti liha/kanan/kala (papuja tms. kasviproteiineja ei ehkä tässä tilanteessa kannata alkaa kokeilemaan, jollei tiedä niiden sopivan vatsalle)
- lisäksi valinnaisia kasviksia mielellään kypsennettynä, niin sulaa paremmin
- ruuanlaittoon kohtuudella esim. oliiviöljyä - hirmu vahvasti rasvassa käristetyt ruuat voi ärsyttää mahaa
- maustamiseen vatsaystävällisimpiä lienee erilaiset yrtit ja laadukas suola - skippaa liemikuutiot, maustesekoitukset, chilikastikkeet yms.
- ruokalajeja esim.: wokattu kanasuikaleet, riisi ja erilaiset kasvikset, uunissa paistettu lohi ja juurekset, lihapullat (pelkästä jauhelihasta ja mausteista) ja bataattimuussi, riisinuudeli-tonnikalasotku avokadon kera

This entry passed through the Full-Text RSS service - if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at http://ift.tt/jcXqJW.



gluteeniton

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire